Sunday 31 March 2013

Kerjaya VS Business( HANIS HAIZI's version )

Article ni saya petik dari seorang mentor Hanis Haizi, woman with 6figures income, Dari seorang suri rumah sepenuh masa and now seorang business woman yang sangat-sangat berjaya, saya sangat-sangat teruja dengan kegigihan dan kesungguhan beliau dalam membimbing kami untuk sama-sama berjaya seperti beliau..


Saya tertarik dengan article Salha yang bertajuk Kerjaya Vs Business.

Ok kita sering diingatkan oleh our parents sejak dari kecil lagi untuk berlajar tinggi2 sehingga ke menara gading. And guess what our journey doesn't end there. Selepas bertungkus lumus bergelumang dalam buku2 kita keluar mencari kerja. Sebab itu lah yang kita tahu sejak dari kecik. Bila besar jadi engineer (in my case). Tapi tak pulak orang bagi tahu bila besar buatla bisnes. Dapat untung lagi besar. 


Selepas SPM, saya start bekerja di KLIA sebagai partime di kedai kawan ayah saya. Kerja penat gaji rm1000 je. Tapi masa tu i rasa gaji rm1000 ni banyak gile pasal i don't have any commitment at that time. So rm1000 tu i habis dlm masa 3 hari jer! hihih

And then i kerja pula dgn MAB bahagian Quality Assurance. Kerja mudah. tapi required moree hours and baru lah hasilnya lumayan. Kerja ni depends on project je ada masa ada, ada kala tak da. so tak tentu. My salary time tu RM3000 kira banyak jugak sebab saya student je lagi hihih. 

Then sebelum kawen saya kerja dengan SSP. Construction company Kira macam real working life jugak la. Tak best. I hate that place so much. Pay very little. PEning kepala buat design work. Saya dikelilingi orang2 skema. susah woo. 

So after pantang mula2 i decided to continue my further study. Sebab i don't feel like being engineer. Gaji starting like what? RM2500-RM3000. If ure lucky u dapat la banyak. Betul?

Then i stay kat rumah such for a loooongg2 time. And when we came back from Finland, it really hit me back then. (tak perlu cerita panjang lebar disini)

Being me i always want more in life. Sebab tu saya masih tercari2.. arah tuju. Tak tau nak jadi ape.... cita2 pun tak tahu. Sekejap nak jadi lecturer, sekejap nak masuk Management Trainee etc. 

So alhamdullilah nak dijadikan cerita Allah pertemukan jodoh saya dengan business yang saya buat sekarang. Mula2 takut nak mulakan langkah pertama tapi bila difikir2 kan semua sampai bila saya nak terus mengharap wang ringgit dari suami tiap2 bulan kan? 

And starting from that day on wards saya memulakan langkah saya sebagai usahawan. Without any skills and knowledge.... i believe can do it. 

Alhamdullilah, dalam masa 5 bulan sahaja saya mampu tersenyum dengan my achievement so far. Berkat usaha tanpa jemu, motivation dari suami dan pemimpin2 saya. Kini saya mampu untuk lead almost 30 orang bawah saya. Alhamdullilah syukur sangat2. 

Yang best tu tak de la terperuk kat office 8 jam sehari, on top of that i got a free travel given  by the company .... and income saya? RM10,000. Pheww!  In just 5 months, not bad kan? 

So ladies... what are you waiting for? Come let's join my journey and we can pull this off!! Together we can achieve more! 


Berminat
jom sertai kami di GLAM

No comments:

Post a Comment